Vládou prošel návrh zákona o evidenci tržeb a jako sněmovní tisk č. 513 byl předán 4.6.2015 poslanecké sněmovně. Evidovanou tržbou je platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a která zakládá rozhodný příjem. Základními formálními náležitostmi je platba poplatníka, která je uskutečněna v hotovosti, platební kartou, šekem nebo směnkou. Rozhodným příjmem se rozumí u poplatníka daně z příjmů fyzických osob příjem ze samostatné činnosti (tedy § 7 zákona o daních z příjmů) s výjimkou příjmu, který není předmětem daně, je ojedinělý nebo podléhá srážkové dani. U poplatníka daně z příjmů právnických osob jde o příjem z činnosti, která je podnikáním s výjimkou příjmu, který není předmětem daně, je ojedinělý, podléhá srážkové dani nebo podléhá dani ze samostatného základu daně.
V zákoně jsou přímo stanoveny tržby vyloučené z evidence tržeb – jde o následující tržby:
· tržby veřejnoprávních poplatníků (např. státu, samostatných územních celků)
· tržby subjektů pod právní regulací a dohledem ČNB (např. banky, pojišťovny, penzijní společnosti)
· ostatní subjekty z důvodu povahy poskytovaných služeb, např. jízdné při pravidelné hromadné přepravě osob, z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatník
· tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tato služba plyne, pokud tuto překážku nelze odstranit evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu – tyto tržby stanoví nařízením vláda
Systém elektronické evidence tržeb bude rozdělen na dva režimy – standardní „online“ režim a zjednodušený „offline“ režim. Ve standardním režimu má poplatník povinnost NEJPOZDĚJI při přijetí tržby (je možné tedy i s předstihem) zaslat údaje datovou zprávou a vystavit účtenku. Následně je povinností poplatníka počkat min. dvě sekundy (poplatník si nastaví dobu odezvy sám – min. však dvě sekundy). V této době se software poplatníka spojí s Finanční správou, která obratem zašle fiskální identifikační kód, který poplatník vytiskne na účtenku. V případě, kdy dojde k technickému problému a fiskální identifikační kód neobdrží poplatník do stanovené doby odezvy, vydá poplatník účtenku bez fiskálního identifikačního kódu a musí následně po pominutí příčiny (nejdéle do 48 hodin) zaslat správci daně údaje o této evidované tržbě. Zjednodušený režim bude stanoven pro tržby vymezené v nařízení vlády nebo stanovené rozhodnutím správce daně na základě žádosti poplatníka. Zjednodušení vyplývá z možnosti zaslání údajů o tržbě až do 5 dnů a vystavení účtenky bez uvedení fiskálního identifikačního kódu.
Zavedení elektronické evidence tržeb bude probíhat v průběhu první polovinu roku 2016. Od 1.1.2016 budou mít povinnost evidence tržeb hotely, restaurace a kavárny. Od 1.4.2016 dále velkoobchody a maloobchody a následně od 1.7.2016 ostatní poplatníci, kteří nebudou vyjmuti z evidence tržeb nařízením vlády.
V souvislosti se zákonem o evidenci tržeb byl dále poslanecké sněmovně předán návrh novelizace zákona o dani z příjmů, kterým dojde k zavedení slevy na dani ve výši 5 tis. Kč v prvním roce zapojení do evidence tržeb. Dále je upravena novelizace zákona o dani z přidané hodnoty, kteráu stravovacích služeb (s výjimkou podávání alkoholických nápojů) mění sazbu daně z přidané hodnoty na 15 %.