Paušální daň využívá stále více poplatníků daně z příjmů. Od roku 2023 byla výše paušální daně stanovena podle tří pásem příjmů. V dalším textu se podíváme, jaké možnosti či povinnosti čekají poplatníky s paušální daní, pokud zjistí, že jejich rozhodné příjmy neodpovídají zvolenému pásmu paušálního režimu.
Pásmo paušálního režimu
Jak již bylo řečeno v úvodu, od roku 2023 zavedl zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., v platném znění – dále jen ZDP) pásma paušálního režimu podle výše rozhodných příjmů. Dle § 2a odst. 5 ZDP jsou pásma následující:
5) Rozhodnými příjmy pro
2. 1 500 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje ve výši 80 % z příjmů nebo 60 % z příjmů, a
3. 2 000 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje ve výši 80 % z příjmů,
2. 2 000 000 Kč, pokud alespoň 75 % příjmů ze samostatné činnosti poplatníka tvoří příjmy, k nimž lze uplatnit výdaje ve výši 80 % z příjmů nebo 60 % z příjmů, a
Přechod mezi pásmy paušálního režimu
Poplatníci v paušálním režimu musí za rok 2024 sledovat výši svých rozhodných příjmů.
Pokud rozhodné příjmy:
b) jsou nižší než stanovené pásmo pro rok 2024, může poplatník podat oznámení o přechodu (změně pásma) z vyššího na nižší.
c) jsou vyšší než stanovené pásmo pro rok 2024, musí poplatník podat oznámení o přechodu z nižšího pásma do vyššího.
Podmínky pro přechod mezi pásmy:
Mezi jednotlivými pásmy paušálního režimu je možné přecházet pouze od začátku zdaňovacího období, tedy v našem případě od 1. 1. 2025. V průběhu zdaňovacího období přecházet mezi pásmy nelze.
Přejít lze pouze na základě oznámení poplatníkem, a to na tiskopise „OZNÁMENÍ“ (odkaz například ZDE) a v souladu s § 38lda:
„Oznámení o změně zvoleného pásma paušálního režimu
(2) V oznámení o změně zvoleného pásma paušálního režimu je poplatník povinen kromě obecných náležitostí podání uvést
b) nově zvolené pásmo paušálního režimu.
Z uvedeného textu ZDP vidíme, že oznámení lze podat nejpozději do 10. 1. 2025. Pokud poplatník lhůtu nestihne, není cesty zpět. V tomto případě poplatník:
- nemá daň odpovídající paušální dani. Je povinen podat daňové přiznání a přehledy na sociální a zdravotní pojištění. Daň a pojistné musí zaplatit ve výši vypočtené v přiznání a přehledech s tím, že platby v průběhu roku se stávají zálohami.
- Současně podle § 2a odst. 8 písm. a) bod 1 ZDP vypadává z paušálního režimu.
Dopady jsou to poměrně drastické a určitě se vyplatí výši rozhodných příjmů věnovat zvýšenou pozornost.
V případě, že poplatník oznámení podá včas a oznamuje, že jeho rozhodné příjmy byly nižší než stanovené pásmo, pak mu vzniká přeplatek.
Jestliže je oznámení podáno včas a rozhodné příjmy poplatníka byly vyšší než stanovené pásmo, pak mu vzniká povinnost doplatit vyšší paušální daň, a to do lhůty pro podání daňového přiznání za rok 2024, tj. do 1. 4. 2025. Daňové přiznání se však nepodává. Lhůta je jen pro doplacení vyšší paušální daně na základě oznámení. Od zdaňovacího období 2025 je pak poplatník automaticky přeřazen do vyššího pásma paušálního režimu a platí vyšší měsíční paušální daň.
Závěrem nezbývá než konstatovat, že důsledná, průběžná a včasná evidence rozhodných příjmů u poplatníků v paušálním režimu je o to více důležitá, neboť lhůta pro oznámení příjmů v jiném pásmu je brzká a nevratná. Při nestihnutí lhůty jsou pak dopady poměrně citelné. Není třeba také připomínat, že případné zatajování příjmů, a v této souvislosti krácení daně, je trestným činem. V praxi se poslední dobou stále více setkávám s tím, že správci daně v různých situacích prověřují pohyby na bankovních účtech daňových poplatníků.